Uniapnean hoito

Uniapneaa voidaan hoitaa tehokkaasti uniapnean laadusta riippuen itsehoidolla, CPAP-laitehoidolla ja leikkauksella. Uniapneaa sairastavalle suositellaan usein ensimmäiseksi elämäntapamuutoksia, jotka ehkäisevät hengityskatkosten syntymistä. Keskivaikeaan ja vaikeaan uniapneaan suositellaan ensisijaisesti CPAP-laitehoitoa.

Uniapnean hoito


Pudota painoa

Painon pudottaminen on ylipainoiselle tärkein keino korjata uniapneasta aiheutuvia ongelmia. Painonhallinnalla ehkäistään ongelmien syntymistä ja oireiden pahentumista myös pitkällä aikajänteellä. Painoa pudottamalla nielun seinämien rasva vähenee ja ilma pääsee kulkemaan paremmin hengitysteissä. Painonpudotus vaikuttaa myönteisesti myös lihaksiin, jotka tukevat nielua ja huolehtivat siitä, että nielu pysyy auki.

Pitkäaikaisen väsymyksen vuoksi vaikeaa uniapneaa sairastava ei välttämättä jaksa huolehtia painostaan. Tällöin on keskityttävä ensisijaisesti hengityskatkosten hoitamiseen. Kun vireystila saadaan nousemaan, voidaan paneutua kestävään painonhallintaan ruokavalion ja liikunnan avulla.

Vältä alkoholia ja relaksantteja

Alkoholi rentouttaa nielun lihaksia, mikä tekee nielusta ahtaamman. Tämän takia alkoholi voi sekä aiheuttaa että pahentaa kuorsaukseen ja uniapneaan liittyviä ongelmia. Kun alkoholia on nautittu, keho ei myöskään reagoi hengityskatkoksiin yhtä nopeasti kuin normaalisti, minkä takia apneoita esiintyy alkoholin vaikutuksen alaisena normaalia enemmän ja ne ovat kestoltaan pidempiä.

Myös relaksantit eli lihaksia rentouttavat lääkkeet voivat saada aikaan vastaavia oireita.


Lopeta tupakointi

Tupakoinnin seurauksena nenän ja nielun limakalvot turpoavat ja limaa muodostuu normaalia enemmän, minkä takia hengitystiet käyvät ahtaammiksi. Tämän takia uniapneaa sairastavan kannattaa ehdottomasti lopettaa tupakointi. Kuorsaukseen liittyvät ongelmat ovat tupakoivilla myös yleisempiä kuin tupakoimattomilla.

Uniapnean hoito


Opettele nukkumaan kyljelläsi

Kuorsaus ja hengityskatkokset pahenevat usein selällään nukuttaessa. Hengityskatkosten määrä vähenee monilla uniapneapotilailla, kun he nukkuvat kyljellään tai mahallaan. Selällään nukkumista voidaan estää esim. ompelemalla tennispallo pieneen taskuun pyjaman selkäpuolelle tai yrittämällä nukkua pieni, pehmeällä materiaalilla täytetty reppu selässä.


Pidä hengitystiet avoinna

Suun kautta hengittäminen vaatii ilman kuljettamiseen suuremman alipaineen kuin nenän kautta hengittäminen, minkä takia suun kautta hengittäminen lisää kuorsaamista ja uniapneaa. Tämän takia kannattaa pyrkiä hengittämään unen aikana nenän kautta ja nenän tukkoisuutta tulee hoitaa mahdollisimman hyvin allergiat huomioiden.


Uniapneakisko

Uniapneakiskolla eli hammasteknisillä kojeilla voidaan hoitaa lievästä uniapneasta kärsiviä potilaita, jotka ovat normaalipainoisia, lievästi ylipainoisia tai joilla ei jostain syystä sovi CPAP-laitehoito.

Uniapneakiskon avulla alaleukaa työnnetään eteenpäin, joka vähennetään kielen painumista taaksepäin. Kun alaleuka pysyy edempänä (noin +0,5 cm), kieli ja pehmeä kitalaki eivät pääse tukkimaan hengitysteitä.

Uniapneakiskon hankinta etenee lääkärin läheteellä erikoishammaslääkärille, joka tekee arvion apneakiskon sopivuudesta ja valmistamisesta.

Uniapnean hoito



CPAP-laitehoito

CPAP-laitehoito tarkoittaa ilmateissä ylläpidettävää jatkuvaa ylipainetta (continuous positive airway pressure), joka johdetaan ylähengitysteihin maskin kautta. CPAP-hoidolla pidetään ylähengitystiet auki unen aikana, ja se on ensisijainen hoitomuoto erityisesti keskivaikeaa tai vaikeaa uniapneaa sairastavilla. Lue lisää CPAP-laitehoidosta.



Kirurginen hoito

Joskus nenän kautta hengittäminen voi olla vaikeaa esimerkiksi liiallisen nenäruston tai nenäluun väärän asennon takia. Leikkauksesta voi tällöin olla apua. Leikkaushoidon suunnitelma tehdään lääkärin arvion perusteella, jos elämäntapojen muutos, uniapneakisko tai CPAP-laitehoito eivät riitä.

Myös lihavuusleikkaus voi tulla kyseeseen, mutta se ei yleensä poista uniapneahoidon tarvetta kokonaan. Leikkaus yleensä kuitenkin lievittää oireita.

Milloin on syytä hakeutua hoitoon?

Jos kuorsaus tai hengityskatkokset aiheuttavat päiväaikaista väsymystä tai tahatonta nukahtelua, muistihäiriöitä, mielialavaihtelua tai muita uniapneaan liittyviä oireita, on syytä hakeutua tarkempiin tutkimuksiin.

Jos epäilet, että sinulla on uniapnea tai koet nukkumisen kanssa ongelmia, ota yhteys Unixin unihoitajaan.

Lue lisää:

Uniapnean oireet >>

CPAP-laitehoito >>

Tutustu Unixin hoitopolkuun >>

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Nämä toimitusehdot ovat voimassa 20.4.2017 alkaen.

Verkkokauppa

Kuuloxi Oy
Ilmarisenkatu 4
40100 Jyväskylä

0104196644
myynti@kuuloxi.fi
www.kuuloxi.fi
1864554-4

Kauppa myy tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen ja toimituskulujen muutoksiin.

Tilaaminen

Tuotteet tilataan verkkokaupassa siirtämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa. Kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti. Tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja ei käytetä muuhun kuin tilauksen toimitukseen tai siinä ilmenevien epäselvyyksien selvittämiseen, ellei erikseen toisin mainita. Tilatessasi verkkokaupasta sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.

Maksaminen ja maksutavat

Maksupalveluna toimii PayTrail Oyj, jonka kautta maksuvaihtoehtoina toimivat korttimaksu, verkkopankkimaksut, lasku, osamaksu sekä mobilepay.

Ilmoittamalla tietoja kassalla hyväksyt Paytrail Oyj:n ehdot. Painamalla ”Osta” painiketta hyväksyt Unixi yleiset ehdot.

Tilaus- ja maksuvahvistus

Kun olemme vastaanottaneet tilauksesi, lähetämme sinulle välittömästi sähköpostilla tilausvahvistuksen, josta näkyvät tilaustietosi. Tarkasta aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää, ota heti yhteys asiakaspalveluumme. Säästä tilausvahvistus mikäli joudut ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun. Asioidessasi asiakaspalvelussa pidä aina mahdollinen asiakasnumerosi ja tilausnumerosi saatavilla. Tarkasta aina, että paketin sisältö täsmää tilausvahvistuksessa olevien tuotteiden kanssa.

Asiakaspalveluumme saat yhteyden seuraavilla tiedoilla:

Kuuloxi Oy
Ilmarisenkatu 4
40100 Jyväskylä

0104196644
myynti@kuuloxi.fi
www.kuuloxi.fi
1864554-4

Toimitustavat ja -kulut

Toimituskulut sisältävät posti- ja pakkauskulut. Esitämme ostoskorissa arvion tulevista toimituskuluista ensisijaisen käytössä olevan toimitustavan mukaan. Tarkat toimituskulut näet valittuasi tilaukselle haluamasi maksu- ja toimitustavat. Käytössä olevat toimitustavat riippuvat ostoskorin sisällöstä ja yhteispainosta. Voit valita kassalla käytössä olevista toimitustavoista sinulle parhaiten sopivan vaihtoehdon jonka yhteydessä tarkka toimituskulu on esitetty.

Toimitusaika

Yleisimmät toimitusaikamme Suomeen vaihtelevat tilauksesta ja toimitustavasta riippuen. Poikkeukset toimitusaika-arvioihin on kerrottu, jos ostoskorissa on varastosta loppuneita tuotteita ja ilmoitamme myös mahdollisista viivästyksistä teille välittömästi tilaamisen jälkeen.

Emme vastaa ylivoimaisen esteen aiheuttamista viivästymisistä tai viivästysten aiheuttamista välillisistä haitoista. Verkkokauppa tiedottaa sivuillaan poikkeavista toimitusajoista.

Palautusehdot

Peruuttamisoikeus

Teillä on oikeus peruuttaa tämä sopimus 14 päivän kuluessa syytä ilmoittamatta. Peruuttamisen määräaika päättyy 14 päivän kuluttua siitä, kun viimeinen tavaraerä on vastaanotettu tai ladattavien tuotteiden kohdalla tilauksen vastaanottohetkestä. Peruuttamisoikeus ei koske yksilöllisiä tuotteita.

Peruuttamisoikeuden käyttämiseksi teidän on ilmoitettava meille päätöksestänne peruuttaa sopimus yksiselitteisellä tavalla (esimerkiksi kirjeellä postitse tai sähköpostilla). Voitte käyttää myös tulostettavaa palautuslomakettamme, mutta sen käyttö ei ole pakollista.

Peruuttamisen määräajan noudattamiseksi riittää, että lähetätte ilmoituksenne peruuttamisoikeuden käytöstä ennen peruuttamisajan päättymistä.

Peruuttamisen vaikutukset

Jos peruutatte tämän sopimuksen, palautamme teille kaikki teiltä saamamme suoritukset, myös toimituskustannukset (paitsi lisäkustannuksia siitä, että olette valinnut tarjoamastamme edullisimmasta vakiotoimitustavasta poikkeavan toimitustavan), viivytyksettä ja joka tapauksessa viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saatuamme. Suoritamme palautuksen sillä maksutavalla, jota olette käyttänyt alkuperäisessä liiketoimessa, ellette ole nimenomaisesti suostunut muuhun, ja joka tapauksessa siten, että teille ei aiheudu suoritusten palauttamisesta kustannuksia.

Teidän on lähetettävä tavarat takaisin viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Määräaikaa on noudatettu, jos lähetätte tavarat takaisin ennen kyseisen 14 päivän määräajan päättymistä.

Olette vastuussa vain sellaisesta tavaroiden arvon alentumisesta, joka on seuraus- ta muusta kuin tavaroiden luonteen, ominaisuuksien ja toimivuuden toteamiseksi tarvittavasta käsittelystä.

PALAUTUKSET

Tuotteilla on 14 päivän palautusoikeus tilauksen vastaanottamisesta lukien. Palautuksen kustannukset asiakas maksaa itse. 

Lääkinnälliset laitteet ja tarvikkeet on palautettava avaamattomassa pakkauksessa terveydellisistä ja hygieenisistä syistä. (Kuluttajansuojalaki: 6 luku, 16 §). Hygieniatuotteita ovat esimerkiksi uniapneamaskit, uniapealaitteet, letkut ja tyynyt. Jos pakkaus on avattu tai vaurioitunut, tuotteen hintaa ei hyvitetä. Jos ostamasi tuote on osa tuotepakettia, kaikki pakettiin kuuluvat tuotteet on palautettava.

Peruuttamisoikeus ennen tilauksen palauttamista. Huomioithan, että kaikkien palautettavien tuotteiden tulee olla myyntikuntoisia ja käyttämättömiä.

Lunastamaton paketti

Lunastamatta jättäminen ei ole sama asia kuin palautus tai peruutus. Lunastamatta jätetystä paketista, josta ei ole tehty erillistä peruutusilmoitusta, perimme toimituskustannukset.

Ongelmatilanteet

Mikäli tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksen aikana tai se ei muuten vastaa tilaustasi, tulee sinun ilmoittaa virheestä viimeistään 14 päivän kuluessa kirjallisesti Peruutusoikeus ja palautusehdot -kohdassa mainittuun osoitteeseen tai soittamalla yhteystiedoissa mainittuun puhelinnumeroon. Jos paketti on selvästi vaurioitunut kuljetuksessa, teidän täytyy tehdä välittömästi asiasta reklamaatio valitsemanne toimitustavan kuljetusyhtiölle.